You And Whose Army?
Come on, come on
You think you drive me crazy
Come on, come on
You and whose army?
You and your cronies
Come on, come on
Holy Roman empire
Come on if you think
Come on if you think
You can take us on
You can take us on

You and whose army?
You and your cronies

You forget so easily
we ride tonight
we ride tonight
ghost horses
ghost horses
we ride tonight
we ride tonight
ghost horses
ghost horses
ghost horses
premier live
2:57
version originale
4 juin 2001, album Amnesiac
3:10

Une chanson qui commence avec Thom tout seul au piano, puis le groupe qui entre en scène à la moitié. Lors du concert au Grand Rex, Thom s'est retourné plusieurs fois avec un sourire goguenard, dès qu'il en avait l'occasion. Par la suite, le public attend ces moments et hurle. Il en joue, maîtrise la foule d'un geste de la main, et récolte des comparaisons avec Freddy Mercury par la presse en délire. Hum.

Cette chanson nous renvoie en arrière, des années en arrière où le jazz dominait les ondes. You and whose army? pourrait aussi se rapprocher d'une certaine manière à Karma Police avec le crescendo et l'explosion par le piano (you think it's so easy, we ride tonight, ghost horses...). C'est donc un morceau très jazzy, l'effet de voix montre aussi les talents cachés de crooner que Thom montre de temps en temps (rappelez vous les Venus In Furs). Il est simple à suivre, au départ un échange entre la voix de Thom et les arpèges de Jonny, en fond sonore des choeurs, le morceau est très minimaliste, puis un crescendo, la contrebasse entre en scène au milieu du morceau, la batterie fait son entrée pour une explosion par l'entrée du piano et une voix qui se fait plus puissante d'où le rapprochement avec Karma Police. Le live est très fidèle à la version studio. C'est un morceau court et agréable qui n'est pas un classique mais qui montre que Radiohead ne fait pas non plus que de l'électro dingue. (Flavien)

Thom
 
Elle ressemble à une pellicule des années 50, ou à un film d'horreur minable.
Rock&Folk juillet 2001
Thom
 
Il y a très peu de guitare, bien que Jonny en joue encore beaucoup. Il a écrit tous les passages intéressants de You And Whose Army?.
Rock&Folk juillet 2001
Ed
[...] However we have definitely lost our way with ' you and whose army'- it was sounding great last week, so what happened today? time to go home.
journal, tuesday july27 1999
Ed
[...] it would be great to have another look at "you and whose army?" next week, and rescue it for the 'lets leave it for a while' pile. [...]
journal, friday july 30 1999
Ed
[...] finish with attempting to rescue 'you and whose army'...
journal, tuesday august3 1999
Ed
[...] twice around 'follow me around' - mmm. not great, but salvaged by 'you and whose army' - jonny thinks that voice and guitar are all that's needed until the end part; and it sounds right; or at least it's definitely a place to start. [...]
journal, wednesday sept1 1999
Ed
[...] looked at 'you and whose army' again from two weeks ago. tried this 'different' vocal idea that thom and jonny had been going on about.....three part but with a very low bass harmony, kind of inkspots-esque. this is always dangerous territory ie there would be nothing more fucking sad than this slick sophisticated 40's vocal group sound... mind you there's not much chance it could be slick....but you know what i mean. anyway sounds alright and the rest sounds better. [...]
journal, 7/12/99
Ed
sore heads all round, but things are being sorted out, i think. while we 'negotiate' nigel has taken the opportunity to set the studio upstairs for mixing. 'you and whose army' is put up and he starts to mix. sounds good. have to redo my guitar which is fun as it feels a little like playing live. [...]
journal, 2/2/00