Everything In Its Right Place
Kid A, Kid A
Kid A, Kid A
Everything
Everything
Everything
Everything in its right place
In its right place
In its right place
In its right place

Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon

Everything
Everything
Everything in its right place
In its right place
In its right place
In its right place
Right place

There are two colours in my head
There are two colours in my head
What, what is that you tried to say?
What, what was that you tried to say?
Tried to say
Tried to say
Tried to say
Tried to say

Everything in its right place
première version
webcast
3:17
premier live
5:46
version originale
27 septembre 2000, Kid A
4:12
autre version
13 novembre 2001, I Might Be Wrong
7:42
reprises
17 avril 2001, Plastic Mutations, in one ear out the analog
4:03
26 juin 2001, Anyone Can Play Radiohead, Meegs Rascon & Paul Rivera
3:52
27 octobre 2003, True love waits, Christopher O'Riley
4:06

Qu'y a-t-il de commun entre la version jouée pendant la webcast (allez sur at ease pour l'écouter) et celle jouée pendant la prétournée méditerranéenne ? On en vient à se demander si celle jouée pendant la webcast n'était pas un canular... Cette première version, était chantée par Ed, avec beaucoup plus de paroles (et moins de chant, en fait). Aucun point commun musical, si ce n'est le Rhodes.

Le principe de cette chanson est que Thom chante quelques phrases et joue du Rhodes. Pendant ce temps, Jonny et Ed enregistrent, et mixent, modifient, jouent avec ces petits bouts. Au milieu de la chanson, Thom peut carrément se lever et ne plus rien faire, c'est Ed et Jonny qui ont les commandes (le premier aux effets, le second au sampler).

Comme toutes les chansons de Kid A, il est difficile d'étudier correctement la chanson autrement qu'avec les indications de Thom. Les versions d'Everything in its right place sont toutes assez différentes, sans parler de la version webcast surnommée ici et là Ed Scary Song. Si la version album colle bien à sa fonction de chanson d'introduction (lent crescendo sonore avec en apogée la voix de plus en plus insistante de Thom) en concert, au contraire, elle clôture souvent les parties principales des concerts de Radiohead (avant les rappels), l'apport de la batterie et une basse dynamise la chanson… qui d'une chanson quasi instrumentale (on pourrait quelque part penser la voix comme un instrument) devient une chanson dansante…. Et en effet, souvent, au bout de 5 minutes on voit Thom, bercé par sa voix trafiquotée par Jon et Ed nous faire une danse dont il a le secret.
La version BBC est une version plutôt fidèle à la version live, une version donc dynamique. (Flavien)

who will have the last in line?
i am not hearing straight
i cannot be hearing straight
i must be completely stone deaf


square pegs into round holes
anything you want to do


he was a good man they said
he was a gentleman they said
even when life spat in his face
he put everything back
in its right place.
Thom
Lots of people say that song is gibberish. It's not. It's totally about that (the mute, vengeful paralysis he felt in Birmingham, which stayed with Yorke deep into the strange, simultaneous recording of Kid A and Amnesiac.)
In England, Yorke explains, sucking a lemon refers to the face you pull because a lemon is so tart. He twists his sharp features into a ferocious grimace.
That's the face I had for three years.
Beaucoup de gens disent que cette chanson n'a pas de sens. C'est faux. Elle ne parle que de ça. (la paralysie muette et vengeresse qu'il a ressentie jusqu'à l'enregistrement de Kid A et d'Amnesiac.)
En Angleterre, explique-t-il, sucer un citron se rapporte à la grimace qu'on fait parce qu'il est âpre. Il tord ses traits dans une grimace féroce.
C'est la tête que j'ai eue pendant trois ans.
Rolling Stone, 2 août 2001
Ed
[...] The others sound ok too.( everything, everyone/the national anthem). [...]
[...] Les autres sonnent bien aussi.( everything, everyone/the national anthem). [...]
journal, jeudi 22 juillet 1999
there are two colours in my head
what was that you tried to say?
hearing damage yesterday i woke up
sucking a lemon

yes. nothing but blue skies from now on.
no ghosts
no skeletons.

you see yesterday i wasnt hearing straight
but today everything is in its right place
i take a deep breath and walk away.
from
life spat in his face he

right place
Ed
a pretty frustrating day, but now we've been doing this for so long, you realise it can't all be like last week. it starts well with a different version of 'how to dissapear' and 'everything in its right place'. [...]
une journée plutôt frustrante, mais on sait d'expérience que ça ne peut pas être tout le temps comme la semaine dernière. ça commence bien, avec une version différente de 'how to dissapear' et 'everything in its right place'. [...]
journal, mardi 27 juillet 1999
Ed
there seemed to be a lot of breaks today, which often means that we're worrying about something. recording worries over whether the 'canned applause' mobile setup will be ready. management swing by to answer fraught questions and generally alleviate anxieties. oh yes, music is what we're about (easily forgotten sometimes) and 'everything in its right place' sounds good.
on a fait beaucoup de pauses aujourd'hui, ce qui signifie souvent que nous sommes inquiets. inquiétudes sur le fait de savoir si les réglages du 'canned applause' mobile seront prêts. le management passe pour répondre à nos questions et diluer l'anxiété. oh oui, c'est de la musique que nous faisons (on l'oublie parfois facilement) et 'everything in its right place' est bien.
journal, mardi 7 septembre 1999
Ed
a good and long rehearsal. pick up where we left off on 'everything' [...]
une répétition longue et bonne. on a repris 'everything' où on l'avait laissée [...]
journal, mercredi 8 septembre 1999
page FORE! du site officiel (syn004.html)
yesterday
i woke upp sucking a lemon evrything in its right place there are two colours in my head what was that you tried to say? hearing damage/evrything in its place. yesterday things just got on top of me but today evrything is in its right place. yesterday i woke up sucking a lemon but today i am the walking fucking cash machine. the caucasian scratching himselfsilly. ihavev foundno miracle cure. i will live a WALLPAPER life!
with evrything is in its right place. yes. nothing but blue skies from now on. no ghosts no skeletons.

you see yesterday i wasnt hearing straight but today everything is in its right place i have learnt the art of self deduction. i take a deep breath and walk away.
from
and everything is in its right place.
who will have the last in line? i am not hearing straight
i cannot be hearing straight

i must completely stone deaf square pegs into round holes anything you want to do he was a good man they said he was a gentleman they said even when life spat in his face he put
everything back in its right place =

enregistrement
Nigel Godrich with Radiohead
assistant
Gerard Navarro
gaffer
Plank
engineered and mixed
Nigel Godrich
additional engineering
Gerard Navarro and Graeme Stewart
master
Chris Blair
Abbey Road Studios